Het belang van een goede ademhaling

Ademhalen. Je doet het de de hele dag, zonder er bij na te denken. Gelukkig maar, want je moet er niet aan denken dat je over elke ademhaling na moet denken.

En toch is het verstandig om dat af en toe wel te doen, want een goede ademhaling is belangrijk voor een goede gezondheid. Een goede ademhaling helpt je om te ontspannen, je beter te concentreren, beter te slapen en het helpt zelfs als je wilt afvallen.

Veel mensen ademen te snel en dat kan leiden tot gejaagdheid, spanning in de nek en schouders, hartkloppingen en concentratieproblemen maar ook tot klachten als chronische vermoeidheid, overgewicht, burn-out en fybromyalgie.

De ademhalingsfrequentie per minuut varieert van 4 tot 60 en is afhankelijk van wat je aan het doen bent. Tijdens het sporten zal de ademfrequentie omhoog gaan. Ben je ontspannen dan zal deze verminderen. 

Een optimale ademfrequentie ‘in rust’ is 6 in- en uitademingen per minuut, waarbij de uitademing langer is dan de inademing. Veel mensen halen in rust met gemak een ademfrequentie van 15 of meer en dat kan leiden tot bovengenoemde klachten. Je kunt dit heel eenvoudig meten door een timer te zetten en het aantal ademhalingen 1 minuut te tellen. Adem je in rust sneller dan 6 x per minuut dan is het verstandig om hier iets aan te doen.

Er is een belangrijk verband tussen stress en de ademhaling.

Als je last hebt van stress ga je structureel te snel ademen. Hiermee activeer je de sympaticus (nog meer dan je al deed) en kun je allerlei klachten krijgen. Je komt als het ware in een vicieuze cirkel: een te snelle ademhaling activeert de sympaticus en een dominantie sympaticus leidt tot een snelle ademhaling. Gelukkig kun je je ademhaling beïnvloeden. Door geconcentreerd en rustig te ademen activeer je de parasympaticus. Hierdoor word je rustig en ontstaat er ontspanning.

Wil jij het stressniveau/ademhalingsfrequentie bij jezelf of je cliënten verlagen? Dan is de buikademhaling een mooie manier om de ademhaling te vertragen en te verdiepen. De buikademhaling, ook wel middenrif ademhaling genoemd, is een proces waarbij je diep ademhaalt, zodat je lichaam een volledige voorraad zuurstof krijgt. Als je de buikademhaling eenmaal beheerst, kun je hem altijd en overal doen. 

De buikademhaling is niet voor iedereen vanzelfsprekend, maar wel eenvoudig aan te leren met de volgende oefening:

  • ga rechtop zitten of staan.
  • leg je rechterhand op je linkerschouder en je linkerhand op je rechterschouder. Je armen zijn nu gekruist voor je borst.
  • adem diep in. Je ademhaling wordt als vanzelf naar de buik geleid.
  • adem vervolgens helemaal uit waarbij je je navel intrekt.
  • laat daarna ‘ je buik los’, je ademt weer vanzelf naar je buik.

Als dit lukt kun je verder met de volgende oefening:

  • adem in 4 tellen naar je buik en adem in 6 tellen uit
  • herhaal dit zo’n 8 keer
  • observeer wat er in je hoofd en lichaam anders aan voelt.

Langdurige stress leidt niet alleen tot een slecht adempatroon maar heeft nog veel meer schadelijke gevolgen voor het lichaam. Tijdens de bijscholing Voetreflextherapie bij Stressklachten leer je wat de gevolgen zijn van langdurige stress op het lichaam. Ook leer je een hele zachte voetreflexbehandeling die er op is gericht het overprikkelde systeem weer in balans te brengen.

Kijk hier voor meer informatie met betrekking tot de bijscholing.

Bron: o.a. de Verademing van Bram Bakker & Koen de Jong

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Meer info