Help, een griepgolf! Of toch niet….

Het herfst- en winterseizoen komt er weer aan en daarmee ook de onvermijdelijke griepgolf. De laatste griepepidemie duurde maar liefst 18 (!!) weken. Twee keer zolang als de gemiddelde periode van 9 weken. Wanneer de griepgolf gaat toeslaan kunnen we natuurlijk niet voorspellen,  maar we kunnen onze klanten wel ondersteunen in het versterken van het immuunsysteem.

Symptomen die kunnen duiden op een verzwakt immuunsysteem zijn onder andere terugkerende verkoudheden, holte ontstekingen, keelpijn, ontstoken tandvlees, urineweginfecties, slecht helende wondjes, maar ook slechte concentratie en vermoeidheid.

Herken je deze symptomen bij een cliënt?
Dan is het zaak om aan de gang te gaan met het immuunsysteem. Dit doe je enerzijds door deze minder te belasten en anderzijds door deze te versterken.

Factoren die het immuunsysteem belasten zijn:
– stress
– te weinig slaap
– ongezonde of eenzijdige voeding
– teveel alcholische of cafeïne houdende dranken
– geraffineerde suikers
– toxische belasting

Je kunt je immuunsysteem versterken door, je raadt het al, de belasting te verminderen.

Een aantal tips die je mee kunt geven aan je client zijn:

* Zorg voor voldoende nachtrust.
Slapen activeert het immuunsysteem. Tijdens je slaap herstelt het lichaam en het immuunsysteem zich. Bij een tekort aan slaap maakt je lichaam minder T-cellen aan. Deze cellen zijn verantwoordelijk voor het onschadelijk maken van indringers als virussen en bacteriën.

* Dagelijks voldoende beweging.
Beweging zorgt voor een verbetering in veel van je lichaamsprocessen. En dat kan net het verschil maken of je wel of niet ziek wordt. Verder zorgt beweging voor meer en actievere immuuncellen. Zo doet bijv. 30 minuten buiten wandelen wonderen voor je immuunsysteem.

* Het slikken van een goede multivitamine en mineralen supplement met onder andere vitamine C, E, flavonoïden, zink en selenium,. Dit zijn belangrijke bouwstenen voor je immuunsysteem.

Let op: slikt iemand al supplementen of medicijnen verwijs dan door naar een orthomoleculair therapeut.

* Kruiden die het immuunsysteem versterken zijn: kurkuma, kaneel, kardemom, gember en knoflook.
Kurkuma is een krachtig anti-oxidant dat ontstekingen tegengaat en werkt het beste als je het combineert met een beetje zwarte peper.
Kaneel bevat naast stoffen met anti-bacteriële en schimmelwerende eigenschappen ook veel anti-oxidanten.
Kardemom bevat flavonoïden die ontstekingsremmend werken en het bestanddeel cineol. Dit heeft een ontsmettende werking.
Gember verhoogt niet alleen de opname van voedingsstoffen maar heeft ook anti-bacteriële en anti-virale eigenschappen.
Knoflook versterkt het immuunsysteem en helpt tegen infecties van de luchtwegen. Gebruik deze kruiden als smaakmakers in je eten, maak er een lekkere curry of kruidenthee. Gewoon naar eigen voorkeur een kaneelstokje, paar plakjes verse gember en kurkuma en een paar peperkorrels koken in water. Even door de zeef en je hebt een heerlijke kruidenthee. Een beetje steranijs erbij is ook erg lekker…

* Versterk je darmflora. Je kunt je darmflora een flinke oppepper geven door het eten van gefermenteerd eten (o.a. zuurkool, kefir), veel vezels uit groenten, peulvruchten, kiemen en kruiden.en gezonde vetten. Vergeet niet voldoende water te drinken om constipatie te voorkomen.

Verder zijn lymfedrainagebehandelingen bij uitstek geschikt om het immuunsysteem te versterken. Dit kan door massage op het lichaam maar ook via reflexologie op de voet of onderarm.

Als therapeut kun je je behandelingen ondersteunen met wat etherische olie in je basisolie of verdamper.

Enkele voorbeelden:
– Tea Tree versterkt je immuunsysteem en de weerstand en maakt je beter bestand tegen ziektekiemen.
– Stomen met Rozemarijn is handig bij verstopte bijholtes
– Oregano doodt virussen, bacterien en schimmels. Je kunt een paar druppels gebruiken in je basisolie voor je voetreflexbehandeling of massage.
– Laurier bij verkoudheid, griep, bronchitis en sinusitis (ontstoken holten)

Niet alle oliën zijn geschikt voor gebruik tijdens de zwangerschap. Kijk voor tips voor gebruik en (contra-)indicaties op www.degroenelinde.nl.

Aanbevolen artikelen

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Meer info